13.5.2011

Luovuuden huipulta Mariaanien hautaan...



Monolithin Xenoblade ilmestyi muistaakseni Japanissa alkuvuodesta 2010 Wii-konsolille ja on nyt rantautumassa Eurooppaan nimellä Xenoblade Chronicles, joten nähtyäni twitterissä Nintendon Euroopanosaston avanneen pelille oman sivun siirryin sinne välittömästi...


Viisi minuuttia (jotka tuntuivat enemmän viideltä tunnilta) myöhemmin voin sanoa että näin juuri ehkä elämäni huonoimman pelitrailerin.
Pelaajille oli Nintendo Europen virallisilla sivustoilla tarjolla lähinnä Tansanian matkailutoimiston mainoskamppanjaa muistuttava videonpätkä, jossa turisteja houkutellaan maahan hienoilla maisemilla: valtavat, silmänkantamattomiin kantavat savannit, hitaasti käyskentelevät elefantit ja gnulaumat, turmeltumaton luonto… tiedätte tunteen.
Traileri ei sen sijaan sisältänyt ainuttakaan taistelukohtausta. Mistään spoilaamisen estämisestä tuskin voi olla kyse koska on peli on ollut markkinoilla Japanissa toista vuotta, eli FTW, NIntendo Europe, onko tämä pila?? Vilkaisu kalenteriin kertoi ettei tänään ole ensimmäinen huhtikuuta.




Valitettavasti Xenoblade Chroniclella ei ole sisällöltään tai ulkonäöltään mitään yhteistä Xenosaga- tai Xenogears-nimisten edeltäjiensä kanssa, ja maisematkin ovat valitettavan tuttuja kolmesta viimeisimmästä Final Fantasy-pelistä. Siis mikä ihme japanilaisia pelitaloja oikein vaivaa nykyään?? Keiden he oikein luulevat haluavan katsella näitä NOLOJA pastellimaisemia taustalla soivan VIELÄ NOLOMMAN pan-huilun säestämänä?? Toivon sydämeni pohjasta että traileriin on leikattu pelin surkeimmat osat ja että se itse asiassa onkin yhtä juhlaa. Mikä on erittäin todennäköistä... :P


Onko maailmassa ihan aikuisten oikeasti vain tietty määrä hyvää pelisuunnittelua, ja kun pelitalo on käyttänyt oman osuutensa niin paluuta ei ole, vaan seuraa vääjäämätön putoaminen EA-lisenssipelitasolle?




Kiitos jälleen kerran, Nintendo Europe. Jätätte yleensä julkaisematta pelit joista olen oikeasti kiinnostunut koska ette usko niiden kiinnostavan eurooppalaisia siksi että ne eivät myyneet tarpeeksi hyvin Amerikoissa. Meillähän on niin samanlainen maku pelejen ja elokuvien suhteen (<- ironiaa). Mitä tapahtui esm DS-pelille Xenosaga I & II? Sen sijaan julkaisette mielenkiinnottomia, jo ilmestyessään vanhentuneilta tuntuvia harhaiskuja.

Ulkona sataa parhaillaan vettä, ja luultavasti sekin on teidän syytänne…

3 kommenttia:

Aura kirjoitti...

Sitä fanipalvelua? Tuntuu siltä että varsinkin FF-peleissä panostetaan nykyään enemmän siihen kuin itse peliin.

Muutenkin Japanissa on välillä kumman tarkkaa millaisia kaupalliset sarjakuvat/animaatiot/pelit saavat olla. Syy sille miksi niin suuri osa kaupallisesta mangasta on tasapaksua mössöä... Tuntuu siltä että länsimaissa kaupallisesti menestyneissä sarjoissa on paljon enemmän vaihtelua.

rama kirjoitti...

Ei minulla toki ole mitään fanipalvelua vastaan, mutta kuten toteat joku roti pitää olla :P

Mitä tulee juuri FF:ään totesin mielenkiinnolla että vaikka FFXIII ei jaksanut innostaa, ja jonka hahmosuunnittelun koin varsin epäonnistuneeksi, oli tehty kuulema lailla länsimarkkinoita ajatellen. FFXIII Versus taas on suunnattu Japanin markkinoille, ja se vaikuttaa ylivoimaisesti kiinnostavimmalta peliltä mitä Squore Enix on suoltanut viime vuosina. Hassua, koska sillä on sama pääsuunnittelija kuin FFXIII:kin. Tai sitten ei. Tuntuu nimittäin siltä että japanilaisilla on varsin outoja käsityksiä siitä mikä myy lännessä, mikä ei. Itse pidän japanilaisita peleistä kuuri siksi etteivät ne ole samanlaisia kuin länsimaalaiset. Kompromissit ovat harvoin onnistuneita, miksi siis yrittää miellyttää meitä?

En ole niinkään varma siitä ettei kaupallisista menestyksistä löydy hajontaa, vaan kyseessä on pikemminkin TokyoPop-ilmiö: kun on todettu tietyn sarjan myyvän hyvin lännessä meille tarjotaan samaa puppua kyllästymiseen asti koska kustantajat ja vastaavat kuvittelevat pelaavansa varman päälle. Pitkällä tähtäimiellä he vain kyllästävät ovat markkinansa ja porukka kääntyy jotain muuta, uutta ja erilaista kohti...

Aura kirjoitti...

...eli länsimaista sarjakuvaa ja hylkäävät mangan. Siksi kai periaatteessa pseudolla olisi kysyntää... mutta toisaalta ei, se kun on lähtökohtaisesti huonommassa asemassa. En edelleenkään usko olevani kovin väärässä jos väitän että suuri osa jättää tutustumasta pseudosarjaan joko siksi että se on liian mangaa tai siksi että se ei ole "aitoa". Sarjan pitää olla todella hyvä, parempi kuin perusmanga, jotta sillä on mahdollisuuksia.

Kaikkia ei kannata miellyttää, mutta tosin on ymmärrettävää että joku kohderyhmä pitää olla mielessä kun tuotetta aletaan tehdä.

Sinänsä hassua että aluksi RPG:itä ei tuotu länsimaihin juuri ollenkaan, ainakaan Eurooppaan, koska ne eivät kuulemma kiinnostaneet.

Nyt sitten tilanne on se, että kun on viimein tajuttu niiden kiinnostavan, niitä aletaan räätälöidä myös länsimaisille. Japanissahan tuntuu olevan hyvin tarkkaa että yleisöä pitää miellyttää. Mutta länsimaisilta ei taideta kysyä mielipiteitä samalla tavalla kuin japanilaisilta? Kun alkaa liikaa arvailemaan mikä jotakuta kiinnostaa, niin metsään menee. Kuin myös jos yleisöä aletaan kuunnella liikaa.

Blogiarkisto