23.5.2010
Bondagea Glyptoteekissä...
Päivä Glyptoteekissä
Tykkään taidemuseoista. Vietin suurimman osan teinikesistäni Tukholman kansallismuseossa ihaillen antiikin patsaita (ikäiseni olisivat luultavasti viihtyneet huomattavasti paremmin levy- ja vaatekaupoissa), ja rakastan vieläkin klassisia taidemuseoita (en moderneja vastaavia joissa vierailija on osa interaktiivista ”elämystä”). Niinpä olinkin todella täpinöissäni kun HDK-kurssitapaamisemme Kööpenhaminassa alkoi kokopäivävierailulla Glyptoteekkiin. Itse museo on jo sinänsä mahdottoman hieno rakennus jonka keskikohta on suuri, palmuineen, hibiskuksineen ja muine eksoottisin kasveineen lähinnä viktoriaanista paviljonkia muistuttava sali.
Päivän ohjelmana oli patsaiden piirtänen ja ihmiskehon tutkiminen. Ohjaajana meillä oli loistava Valeri Tancredi (joka on paitsi ollut Odd Nerdrumin ja Serpierin oppilas, myös itse opettanut klassista piirtämistä ja anatomiaa Firenzessä), ja hän antoi kullekin yksilöllistä ohjausta. Piirtotaitoni levlasi vähintään kymmenen tasoa!
Valeri käski meidän keskittyä heikkouksiimme ja valita sen mukaan mitä halusimme harjoitella (liikkeen kuvausta, kasvojen piirtämistä jne). Ennenkuin julistatte minut täysin pervoksi haluaisin huomauttaa, että valitessani Tanskan 1800-luvun taiteen salista oheisen naispatsaan ajattelin lähinnä sen hankalaa asentoa, erinomaisen monimutkaisia sidottuja käsiä sekä kaikkia perspektiivilyhennyksiä. Miksi tehdä helppoja asioita ja tuntea osaavansa jotain kun tilanteen voi mutkistaa lähes mahdottomaksi ;D
Viktoriaanista bondagea
Valitsemani patsaan rehevästä takalistosta pääsemmekin kätevästi aiheeseen josta halusin keskustella (en tiedä kyseisen taideteoksen nimeä tai tekijää, jos joku minua viisaampi tietää niin laita tietoa tännepäin). Epäilen että aihe on joku klassinen, tyyliin ”Sabiinitarten ryöstö”. Teos esittään sidottua, polvillaan kyyristelevää naista, jonka pikkulapsi on epätoivoissaan tarrautunut äitinsä toiseen rintaan. Jätin lapsen pois kuvioista (eikä sitä edes näe tästä kuvakulmasta), sillä yhdistelmä tuntui liian groteskilta. Kukaan teoksen nähnyt (aikuinen) tuskin voi välttyä epäilykseltä siitä, että patsas on tehty lähinnä kiihottamaan katsojaa.
Hämmästelen usein sitä kuinka taiteilijat viktoriaanisella ajalla (jolloin ei ainoastaan seksistä vaan ylipäätään kaikista kehon luonnollisista toiminnoista puhuminen koettiin äärimmäisen vulgaariksi) pääsivät kuin koira veräjästä luodessaan teoksia jotka eivät ainoastaan ylistäneet ihmiskehon kauneutta, vaan myös esittivät alastomia naisia ja nuorukaisia sen ajan moraalin mukaan erinomaisen kyseenalaisissa tilanteissa! Olemme pitkään kutsuneet näitä hengentuotteita korkeakulttuuriksi.
Jos nykytaiteilija yrittäisi samaa hän saisi välittömästi kimppuunsa lapsensuojeluyhdistykset, feministit sekä kukkahattutädit, lopputulosta kutsuttaisiin pornoksi, ja mitä luultavimmin hänet lynkattaisiin julkisesti. Olen sivunnut aihetta aiemminkin; Karim Muammarin ja itseni esikoisalbumi ”Vesi oli mustaa” on sovitus J. L. Runebergin runosta ”Under strandens granar”, jonka aiheena on Näkin kyltymätön seksuaalinen himo, ja sen muodostama uhka naisia ja lapsia kohtaan. Oman aikakautemme logiikalla tulkittuna Runeberg on ilmiselvä pedofiili (jos kirjailija tai taiteilija kuvaa teoksissaan esm väkivaltaa tai pedofiliaa, se tarkoittaa hänen itsensä nauttivan mainituista lasteista).
Mikä on taidetta, mikä ei, ja kuka siitä oikein päättää
Kuten totesin, aihevalinnat ovat varsin usein paitsi dramaattisia myös väkivaltaisia tavalla jonka epäilen viehättävän S&M-kubien kanta-asiakkaita. Olkaamme rehellisiä; patsaan käsistään sidottu nainen on täysin alistetussa asemassa ja hänen hyvinkehittynyt takalistonsa on kuvattu seksuaalisesti haluttavana. Älkää ymmärtäkö väärin; ihmiset saavat sekä omata seksuaalisia tunteita että kuvata niitä taiteessa, mutta millä tavoin tämä objekti on enemmän korkeataidetta kuin tämä?
Sitäpaitsi inhoan tätä keinotekoista vastakkainasettelua taide - viihde jo siksikin että rajan vetäminen on useinmiten todella hankalaa. Hyvä taide voi olla myös viihdettä, ja hyvin tehty viihde taidetta.
P.S. Olen aina rakastanut Berniniä ja muita draaman mestareita. Pluton Proserpinan pehmeään takalistoon uppoavat sormet ovat luultavasti maailmanhistorian hienoin kuvaus lihallisesta himosta...
Tunnisteet:
Bernini,
bondage,
Glyptoteket,
HDK,
Kööpenhamina,
patsaat,
SM,
Valeri Tancredi
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Blogiarkisto
-
►
2014
(2)
- ► huhtikuuta (1)
- ► tammikuuta (1)
-
►
2013
(2)
- ► tammikuuta (2)
-
►
2012
(34)
- ► marraskuuta (2)
- ► heinäkuuta (1)
- ► toukokuuta (3)
- ► huhtikuuta (4)
- ► maaliskuuta (9)
- ► helmikuuta (6)
- ► tammikuuta (1)
-
►
2011
(53)
- ► marraskuuta (1)
- ► heinäkuuta (3)
- ► toukokuuta (9)
- ► huhtikuuta (3)
- ► maaliskuuta (8)
- ► helmikuuta (9)
- ► tammikuuta (6)
-
▼
2010
(25)
- ► joulukuuta (1)
- ► huhtikuuta (2)
- ► maaliskuuta (4)
- ► helmikuuta (1)
- ► tammikuuta (4)
-
►
2009
(52)
- ► joulukuuta (4)
- ► marraskuuta (4)
- ► heinäkuuta (1)
- ► toukokuuta (10)
- ► huhtikuuta (2)
- ► helmikuuta (5)
- ► tammikuuta (2)
-
►
2008
(58)
- ► joulukuuta (7)
- ► marraskuuta (7)
- ► heinäkuuta (10)
- ► toukokuuta (4)
- ► huhtikuuta (3)
- ► maaliskuuta (6)
5 kommenttia:
Bernini: Lihallisesta himosta? Entäs ne Proserpinan marmorikyyneleet, huutoon auennut suu?
Eroottisesti sidotut tai kaapatut mieshahmot taisivat olla aika harvassa noina klassisen kuvataiteen kukoistuksen päivinä. Kumma juttu.
@Hathor: joo, siis Pluton sellaisesta. Proserpinan ei. Teoksen englanninkielinen nimi on huomattavasti kuvaavampi; The Rape of Proserpina”.
Tarkoitin liittämäni kuvan yksityiskohtaa, en patsaskokonaisuutta.
Eroottiseti sidotut mieshahmot: onko St Sebastian-myytti tuttu? Ne ovat luultavasti niitä tunnetuimpia, mutta muitakin löytyy. Tässä mennään kuitenkin kreikkalaiseen malliin, eli uhreina kauniit naiset, ja vielä kauniimmat nuoret pojat. Huvinsa kullakin...
Viihde ja korkeakulttuuri jaotellaan logiikalla, jolla mm kirjallisuus luetaan taiteeksi kunhan kyse ei ole saduista (fantasiasta), sillä aikuiset eivät harrasta satuja (poikkeuksena oopperat ja näytelmät), ja kaikki kirjat joissa on liikaa kuvia (erityisesti sarjakuvat) ovat lapsellisia.
Parempi harrastaa jotain siksi että pitää siitä eikä siksi että jokin on hyväksyttyä... taidetta ja viihdettä ei tosiaan voi helposti erotella...
Vaikka varmaan näytelmissäkin on niitä halveksittuja ja kovin vylllgäärejä joita ei voi katsoa... Vaikka itse olen kovin pihalla korkeakulttuurista, pidän Gallen-Kallelankin töistä varmasti aivan vääristä syistä.
@Aura: Olen itse oopperafani mutten voi olla nauramatta kuuluisalle tokaisulle ”Mikä on liian tyhmää sanottavaksi voidaan laulaa” ;D
”O sink' hernieder, Nacht der Liebe...” mutta Tristan ja Isolde on paljon kauniimpaa tekstinä kuin musiikkina, kuten kaikki Wagner. Kukaan säveltäjä ei ole pahoinpidellyt ihmisääntä instrumenttina kuten hän... :P
Lähetä kommentti