14.3.2011

Kuinka markkinoida sarjakuvaasi ilman rahaa, lyhyt oppimäärä...









Joc puhui tästä pari vuotta sitten Kemissä ja kirjoitti myös artikkelin Sarjainfon numeroon 142. Ohessa kokoonkursimani lyhenne.

Mieti heti alkuun - keitä tunnet? Mitä resursseja sinulla on? Näitä ovat mm taidot, välineet, rahat, ihmiset ja AIKA. Aloita pienimuotoisesti ja laajenna sitten tavoitteitasi jos rahkeesi riittävät.

Neljä peruskiveä
Sarjiksesi markkinointisuunnitelmassa kuuluu olla neljä osaa: mainostilan osto (ellei julkaisijasi ole genresi asiantuntija ehdota itse sopivia julkaisuja sekä myös vaihtoehtoja lehtien ja kirjakauppojen ulkopuolella). Sarjakuvafoorumit kuten Kvaak, pienlehdet ja zinet sekä conien käsiohjelmat ovat melko halpoja ilmoitustiloja. Jos olet omakustantaja kannattaa suuntautua nettiin.
Markkinointisuunnitelmasi muut kolme osaa ovat media, internet ja oma näkyvyys.

Mediat
Mikä on sarjakuvasi formaatti ja tyyli? Miten se sopii sarjakuvakenttään SUomessa ja muualla maailmassa? Onko se ainutlaatuinen? Ajankohtainen? Kenelle se on suunnattu? Kuka sinä olet paitsi sarjakuvantekijä? Miten sarjakuvasi liittyy omaan elämääsi? Miten löydät inspiraatiota?
Kasaa vastauksista pieniä tekstejä ja puleeraa niitä kunnes ne kiiltävät niin että hävettää. Tarkoitus on ensisijaisesti auttaa sinua hahmottamaankuinka sarjakuvasi saattaisi kiinnostaa medioita muutenkin kuin arvostelupakan pohjalla. Tee tämä osa huolella sillä voit myöhemmin copy-pasteata samoja fraaseja webbisivuillesi, lehdistötiedotteisiin, apuraha-anomuksiin ym.

”Mitä se on”, esimerkki:
OH on viisiosainen, mangatyylinen mustavalkoinen sarjakuvaromaani jota luetaan länsimaalaiseen tyyliin vasemmalta oikealle. Se käsittelee realistisesti ja moniuloitteisesti 13-vuotiaiden elämää koulussa ja kotona, kun heidän joukkoonsa liittyy yliluonnollinen olento Näkki, sekä Näkin aiempaa elämää Kalevalan hahmojen kanssa.”

”Kenelle se on?”
OH sopii sisällöltään nuorillekin lukijoille, mutta puhuttelee ensisijaisesti aikuisia teemaltaan ja rakenteeltaan. Sen lukeminen ei vaadi mangan tuntemusta.

”Keitä tekijät ovat?”
OH'n tekijät ovat Nina von Rüdiger, kuvittaja ja graafikko, sekä Johanna Koljonen, juontaja ja kriitikko. Nina kilpailee wushussa EM-tasolla ja omi taiteilijanimensä ”Rama” koiraltaan. Johanna on työskennellyt tv-juontajana Ruotsissa ja mm myynyt lätkäpaitoja Hartwallin areenalla.”

Seuraavaksi kirjoitat tekstiesi pohjalta lehdistötiedotteita. Tarvitset erilaisia erityyppisiin medioihin. Sarjakuvasi uutisarvoisin piirre kannattaa laittaa jo otsikkoon ja ensimmäiseen kappaleeseen. Vain alan mediaa kiinnostaa automaattisesti uusi kotimainen sarjakuva, muille pitää painottaa teoksesi ainutlaatuisuutta.
Lehdistötiedotteiden kuuluu olla selkeitä ja virkkeiden lyhyitä.

Internet
Sarjakuvasi tarvitsee kotisivut. Katso muilta mallia! Yksinkertaisinta on luoda blogi ilmaisen palvelun (esm Wordpress) kautta. Kohderyhmästä riippuen myös sosiaaliset mediat voivat olla tärkeitä, mutta niiden käyttö syö järkyttävästi aikaa. Mieti voisitko keksiä viraalikamppanjaa, jonka sisällön tuottaisivat lukijat. Löytyykö tuttavapiiristä ihmisiä jotka voisivat auttaa?

Opas lehdistötiedotteen laatimiseen

- Kerää Excell-taulukkoon osoitetiedot mediakategorioittain. Muista päivittää säännöllisesti.
- Älä massapostita
- Oikea vastaanottaja on ensimmäinen seuraavista joiden tiedot saat haltuusi: sarjakuvatoimittaja/arvostelija, kulttuuripäällikkö, toimituspäällikkö, kulttuuritoimituksen yleinen osoite, toimituksen yleinen osoite

Käytä selkeää ja ytimekästä kieltä. Pidä teksti lyhyenä. Laita oheen lowres-kuva joka näyttää työsi tyylin sekä kotisivujesi osoite. Äläkä kirjoita tiedotteeseen ”Heti julkaisuvapaa”, jollet julista palkintojenjakoa ;D

Onnea matkaan!

Ei kommentteja: